Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital çağ; gündelik hayatımızda çoğu rutin faaliyetimizi kolaştıran, bu kolaylık nedeniyle de çok hızlı adapte olabildiğimiz, kimi zaman canımızı sıkan, ancak genel itibariyle bizi çok eğlendiren ve maalesef nereye kadar gidebileceğini artık öngöremediğimiz bir dönemdir desek, çok yanlış bir açıklama olmayacaktır. Başlayan bu çağ ile birlikte her alanda yaşanan değişim ve yeniliklerden ticari hayatta etkilenmiş, dolayısıyla pazarlama sektörü de kendisini dijitale taşımış ve dijital pazarlama süreci başlamıştır. Dijital pazarlama nedir konusu, her ne kadar sayfalarca kitap yazılabilecek bir genişlikte olsa da; genel itibariyle önemli kısımlarını ele alarak sizlere aktarmaya çalışalım.

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama, markaların çevrimiçi varlıklarını nihayetinde yükselterek, fark edilmelerine yardımcı olmak, bunun için de organik arama motoru sonuçlarından, sosyal medyadan, PPC (Tıklama Başına Ödeme) reklamcılığından veya içerik pazarlamasından yararlanılması suretiyle yürütülen bir pazarlama faaliyetidir. Amacı; bu saydığımız yöntemlerle, daha fazla çevrimiçi görünürlüğe sahip olmak, hedef kitleyi web sayfalarına yönlendirmek ve bunun bir sonucu olarak potansiyel müşteri sayısını artırmaktır.

Dijital Pazarlama ve Dönüşüm Hunisi

Pazarlamacıların ‘dönüşüm hunisi’ olarak tanımladığı ve markanızın adının dijital alanda daha çok görülmesi/bilinmesi, kullanıcıyı müşteri olma yolculuğunda başlatan ilk adımdır. Güçlü bir dijital pazarlama stratejisine sahip bir marka dijital pazarlama faaliyetleri kapsamında; arama motoru reklamları, sosyal medya reklamları, arama motoru optimizasyonu (SEO) ve içerik pazarlaması gibi, tüm aşamaları kullanmlaıdır. Şimdi bu faaliyetlerin biraz daha ayrıntılarına inelim.

Dijital Pazarlama Yöntemleri Nelerdir?

Dijital pazarlama faaliyetlerini 4 ana başlık altında toplayacak olursak; Arama motoru optimizasyonu azarlama olduğu görülecektir.

  • Arama motoru Optimizasyonu (SEO)
  • Tıklama başına ödeme
  • İçerik pazarlama
  • Sosyal medya

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu)

SEO kelime itibariyle Search Engine Optimization yani Türkçe olarak Arama Motoru Optimizasyonu anlamına gelir. Bu, organik arama motoru sıralamalarından yararlanmak için bir takım tekniklerin kullanımı demektir. Bir marka için, SERP’de (arama motoru sonuç sayfası) web sitesi sıralamasının bulunması, çevrimiçi görünürlüğünü ve dolayısıyla tıklama oranını önemli ölçüde artırır. Bu anlamda önemli bir veriye göz atalım.

Örneğin; SERP’lerdeki (arama motoru sonuç sayfası) ilk 5 te yer alan sonuçlar, tüm tıklamaların yaklaşık % 65’ini alacaktır. Dolayısıyla hedef daima ilk 5 olmalıdır.

Kaynak: Arama Motoru Günlüğü

Arama motoru optimizasyonu çalışmaları da kendi içerisinde çok çeşitli bölümlere ayrılır. Bunlar genel itibariyle; site hızı, on page SEO, off page SEO, anahtar kelime çalışmaları, backlink çalışmalarıdır. Bu konuların hepsi ayrıca bir yazı konusu olup, ayrıca ele alınmalı ve öğrenilmelidir.

PPC Reklamcılık

PPC, ‘Tıklama Başına Ödeme’ anlamına gelir. Türkçe olarak TBM yani “Tıklama Başı Maliyet” olarak da bilinir. Adından da anlaşılacağı üzere bu sistem; markaların, yayınlamış olduğu reklamları için her tıklandığında belirli bir ücret ödediği bir çevrimiçi reklamcılık türüdür. Bu reklamları oluşturmak, dijital pazarlama ajanslarının ya da ilgili şirkette dijital pazarlama uzmanı pozisyonunda çalışan kişilerin görevidir.

Bir örnek verecek olursak; Google ‘da erkek parfümü diye yapacağımız bir aramada, ilk dört sırada yer alan ve yanında “Reklam” ibaresi yer alan sonuçları PPC reklamcılık sayesinde bu alanda yer alır. Bu sıralamada yer bulabilmenin ise belli bir maliyeti olacaktır. Bu sıralamalar teklif usulü elde edildiği için, dönemsel ya da rekabetli alanlarda bu maliyetler değişkenlik gösterebilir.

Yine örnek bir veri sunacak olursak; arama sonuçları sayfasındaki ilk üç ücretli reklam, arama sonucu tıklamalarının yaklaşık olarak % 41’ini almaktadır.

Kaynak: Cheeky Monkey Media

İçerik Pazarlama

İçerik pazarlaması, iş hedeflerine ulaşmak için içerik üretimi ve paylaşımına yönelik stratejik ve yaratıcı bir yaklaşımdır. İçerik, konum ve biçim açısından farklılık gösterebilir. Video, resim, makaleler, bloglar veya grafikler şeklinde olabilir. Markaların dijital pazarlama hedeflerine bağlı olarak; içerik pazarlaması, yeni müşterilerle etkileşime girip, mevcut müşterilerin de geri dönüşünü sağlamak ve buna teşvik etmek için kullanılmalıdır.

Örnek bir rakam verecek olursak; tüm çevrimiçi alıcıların % 47’si, satın almadan önce 3 ile 5 arasında içerik incelemektedir. Dolayısıyla içeriğinizin; alakalı, hedeflenmiş, mükemmel kalitede ve benzersiz olması gerekir.

Kaynak: Hubspot

Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medya pazarlamasını iki önemli başlık altında incelemek yerinde olacaktır.

  • Ücretli sosyal medya pazarlaması,
  • Organik sosyal medya pazarlaması,

Ücretli sosyal medya pazarlamasını kullanmak; markaların, en kısa yolda sosyal medya yayınlarını doğru hedef kitlenin önüne sunmalarını sağlar. Facebook, Instagram ve Twitter gibi platformların, kullanıcılarının çok çeşitli demografik ve ilgi alanı verilerini izleyerek ilgili dataları toplar. Bu dataları da ücretli reklamlarda kullanmak kaydıyla bizlere sunar.

Organik sosyal medya pazarlaması ise; sosyal kanallarınızdaki haberleri veya ürünleri ücretsiz olarak yayınlamayı içerir. Yeni kitle ve dolayısıyla müşteri edinmede, organik sosyal medya faaliyetleri her ne kadar daha sınırlı bir etkiye sahip olsa da; yine de dikkate alınmalıdır. Ancak organik sosyal medya pazarlamasının asıl dikkate alınması gerektiği nokta; yeni müşteri ve kitle edinmekten ziyade mevcut müşteri ve kitlenin elde tutulmasıdır.

Örnek bir veri olarak; bir markayla, iyi bir sosyal medya hizmeti deneyimi olan tüketicilerin % 71’i bunu başkalarına tavsiye etme eğiliminde olduğunu yeri gelmişken sizlerle paylaşalım.

Kaynak: Dreamgrow

Dijital Pazarlama Stratejisi Oluşturma

Tüm bu saydıklarımızdan önce aslında belkide dijital pazarlama faaliyetlerine başlmadan önce ilk olarak yapılması gereken iş; dijital pazarlama stratejisinin oluşturulmasıdır. Planlı ve üzerine fazlaca kafa yorulmuş bir dijital pazarlama stratejisi, sizleri rakibinize oranla birkaç adım önde olmanızı sağlayacaktır. Örnek bir dijital pazarlama stratejisi oluştururken aşağıdaki konular üzerine planlamalar yapılabilir.

  • Hedef kitlenin tespiti,
  • Hedef kitlenin demografik yapısı,
  • Hedef kitlenin lokasyonu,
  • Rakip analizi,
  • Sosyal medya stratejileri,
  • Haftalık, aylık, yıllık planlar ve hedefler oluşturulması, vs. gibi konular dikkate alınmalıdır.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Dilerseniz Çerez-Gizlilik Politikamızı inceleyebilirsiniz. Kabul Gizlilik Politikasını Oku